Mode och mat är två genrer som verkar gå hand i hand. Genom tiderna har de ofta figurerat i samma sammanhang och så verkar det fortfarande vara. Detta samband märks särskilt tydligt i dagens digitala och uppkopplade värld. Sammanlänkade har dessa två intresseområden blivit den moderna människans statussymboler. De kläder du bär och den mat du äter säger något om vem du är som person och får därför också allt större betydelse.
En historisk inställning
Naturligtvis är det ingen ny företeelse att dessa saker är förknippade med makt och status. Även längre tillbaks i tiden var det så att det var de rika, berömda och inflytelserika personerna som var mest framstående i samhället som hade möjligheten att klä sig vackert och lyxigt och att alltid äta gott och bra. För dem som inte hade lika mycket var det bara att nöja sig med det man fick. Kläderna var inte alls lika flärdfulla och det var inte ens säkert att man lyckades mätta alla munnarna i familjen varje dag. I vårt samhälle idag ser de ekonomiska förutsättningarna helt annorlunda ut och de avgrundsdjupa klyftor som tidigare fanns mellan de rika och de fattiga har jämnats ut en hel del under årens lopp.
Fortfarande lika betydelsefullt
Att samhället förändrats på detta sätt har gjort det möjligt för många att leva på ett helt annat sätt. Det har därmed också blivit viktigt att visa upp denna förmåga utåt så att andra människor kan ta del av ens framgång och ens lyckade liv. Detta märks inte minst i sociala medier där alla utåt sett bara visar upp ett perfekt liv. Och detta ska visas upp på sajter som Instagram, Facebook, Matklubben samt flera andra. Man bor fint, har råd att köpa dyra märkeskläder och skor och när det kommer till mat går man ofta ut på lokal och äter eller lyxar till det lite extra hemma. Det duger knappast att lägga ut bilder på stuvade makaroner och stekt falukorv, nej det ska vara avancerad matlagning, helst med dyra och exklusiva råvaror som bas.