Stjärnor – det högsta betyget i restaurangbranschen

Posted on Dec 16, 2015

Stjärnor – det högsta betyget i restaurangbranschen

Mat och restauranger är något av en bedömningssport. Det är helt enkelt precis som vilken annan konstform som helst, allt man gör kommer att bedömas av både professionella kritiker och av glada amatörer. Det finns nog ingen som har ett konstnärligt yrke och som är kreativ och skapar som kommer undan de granskande ögonen och kritikens skarpa tunga.

Restaurangbranschen är naturligtvis inget undantag. Är det någonstans som man verkligen kan säga att man blir konstant bedömd så är det just i denna bransch. Man kan ju bara tänka sig hur det känns att varenda liten grej som lämnar köket, vare sig det är en fantastiskt konstnärlig och kreativ skapelse eller en korv med bröd, kommer att bedömas. Bedöms gör maten också oavsett om det är verkligt kunniga personer som är där och äter eller helt enkelt vanliga människor som du och jag. Det skapar ändå en oerhörd press på den som är ytterst ansvarig för restaurangen och matlagningen och dessa personer måste alltid vara på tå och göra sitt allra yttersta för att inte få en dålig recension eller ett uselt kundomdöme.

Omnämnanden och stjärnor

Lyon, France - September 25, 2015: Paul Bocuse paneloof 3 stars at the Michelin guide on the facade at the entrance of the restaurant. Paul Bocuse is a french chef based in Lyon who is famous for the high quality of his restaurant.

Beviset på att man lyckats som restaurang är inte bara att gästerna älskar maten, återkommer för flera besök, eller sprider ordet om upplevelsen till vänner och bekanta. Ännu bättre är det faktiskt att bli omnämnd i någon av de internationella guider som har som uppgift att testa, betygsätta och rekommendera restauranger över hela världen. För de riktigt seriösa kockarna är detta det enda som betyder något – hur många stjärnor man lyckas knipa åt sig i Guide Michelin varje år. Vissa kockar och restauratörer arbetar endast med detta som mål. Allt fokus på att förbättra resultatet för föregående år och personalen har till och med fått specifika instruktioner om vilka tecken de ska uppmärksamma eftersom representanterna för dessa guider aldrig avslöjar vilka de är. Det sägs till exempel att de kommer i par, beställer vatten samt tappar bestick på golvet för att se hur snabbt personalen uppmärksammar detta, plockar upp den och tillhandahåller nya bestick till gästerna.